Alternatív C-vitaminforrások

Lassan a tél végéhez közeledünk, a természet zöldellni kezd, megújul. Az ember szervezetének vitaminkészletei azonban ilyenkor a legalacsonyabbak.

Elárasztják a bevásárlóközpontok zöldség-gyümölcs részlegét a különböző déli gyümölcsök. Ezek nagy részének magas a C-, és más vitamin tartalma. Ódákat zengnek a narancs, a mandarin és a citrom egészségtámogató hatásairól. Megjegyzem, nem alaptalanul.

De létezik természetes C-vitamin és egyéb antioxidáns forrás a Magyarországon termő és termeszthető zöldségek, gyümölcsök között is.

Gondoljunk csak az étkezési paprikára. Szent-Györgyi Albert, ugyebár, ebből a zöldségből mutatta ki először a C-vitamint. A legenda szerint, Nobel-díjas természettudósunk nem is szerette a paprikát. Ám felesége csomagolt számára az ebédjéhez. Szent-Györgyi Albert nem akarván kidobni, hát megvizsgálta. Így lelt rá az értékes aszkorbinsavra. Valójában, célzottan kereste a vegyületet, amelyre korábbi vizsgálataiból felfigyelt. A P-vitamint is Szent-Györgyi Albert izolálta először.

A hazánkban őshonos homoktövis (Hippophae rhamnoides subsp. carpatica), tízszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrom. Készítenek belőle gyümölcslevet, bort, dzsemet, likőrt. Rendkívül magas C-vitamin tartalma miatt ebben az időszakban hasznos lehet a homoktövisből készült termékek fogyasztása egészségmegőrzés céljából. Belsőleg immunerősítőként hat, megfázásos betegségekben használják. Külsőleg segíti a sebgyógyulást. Ez a növény hazánkban védett, de termesztik, így nem kell a vadon élő állományról gyűjteni a termését. A termés gazdag még A-vitaminban, flavonoidokban és almasavban, a mag zsíros olajokat tartalmaz.

Magyarországon tradicionális zöldségnövény a fejes káposzta. Savanyított formájában C-vitamin tartalma megmarad, így a téli hónapokban könnyen elérhető vitaminforrást jelent.

C-, és P-vitaminban gazdag a csipkebogyó. Teáját influenzás időszakban fogyasztják, de gyógyítólag hat vese- és hólyagbántalmakra, bélhurutra, emésztésjavító és vizelethajtó hatású. Teáját azonban nem szabad forró vízzel készíteni, mert a C-vitamin 40°C felett elbomlik és nem lesz hatásos. Langyos vízbe kell áztatni néhány órán, vagy egy éjszakán át.

A paradicsom, és a burgonya is tartalmaz C-vitamint.

Tehát vannak hazai C-vitamintartalmú zöldségek és gyümölcsök, melyek közül válogathatunk a tél végi, vitaminhiányos időszakban is.